Het brein in organisatieverandering

het brein bij organisatieverandering

Wij zijn gespecialiseerd in ontwikkeling. Natuurlijk moeten wij ons zelf ook blijven ontwikkelen. Daarom volgden wij een zeer interessante masterclass in ‘duurzaamheid in leiderschap’ van Dr. Helmut Kaltenbrunner georganiseerd door de JCC Groningen. Deze masterclass bracht ons veel nieuwe inzichten ook met betrekking tot ‘de rol van ons brein in organisatieverandering’. Zo logisch (vooral als je marketing als achtergrond hebt) maar toch nog weinig gebruikt.

Ons brein bestaat feitelijke uit 3 delen: hypothalamus, limbisch systeem en cortex. De hypothalamus is bijvoorbeeld verantwoordelijk voor het regelen van de lichaamstemperatuur. Het limbisch systeem regelt onder andere emoties. De cortex verwerkt bijvoorbeeld taal. Duidelijk. Maar wat heeft dit nu te maken met organisatieverandering?
Tijdens een traject van organisatieverandering worden er vaak prachtige presentaties gegeven. Deze zijn over het algemeen inhoudelijk zeer sterk, zegt Dr. Helmut Kaltenbrunner. Echter, ze zijn over het algemeen weinig effectief. Mensen bewegen niet mee met de verandering. Ze snappen de noodzaak niet en verzetten zich zelfs vaak. Hoe kan dat toch?

Left and right brain hemispheres

De presentaties worden immers met enthousiasme gegeven en zijn inhoudelijk sterk. Dr. Helmut Kaltenbrunner gaf het antwoord; Presentaties zijn bijna altijd gericht op de cortex, op taal. Om mensen mee te nemen in de verandering zou je je juist moeten richten op emoties, op motivatie en op sociale aspecten. In andere woorden: je zou je moeten richten op het limbisch systeem.

Iets dat succesvolle reclames bijvoorbeeld al doen. Dit klinkt eigenlijk heel logisch maar het was voor NivoNext toch een eye-opener. Hoe je dit precies doet?  Daar gaan we ons de komende tijd verder in verdiepen.

Share